Doelen stellen voor kinderen
02 maart 2021 

Doelen stellen voor kinderen

DOELEN STELLEN!

Waarom zouden kinderen doelen stellen?

Doelgericht werken!

“Doelen?” vraagt Timo van 10 jaar.
“Wat heb ik daar nou aan?”

Hij schudt zijn hoofd. Pff …dat vindt hij maar tijdverspilling. Nadenken over doelen dat is ook nog lastig. Gewoon maar beginnen met de taken die hij moet doen, dat is zijn aanpak! Opdracht na opdracht, tot het weer tijd is om te stoppen. Tot de schooldag voorbij is, dag na dag. Het is omdat het moet, omdat de leerkracht de opdrachten geeft.

“Heb je er plezier in? Ben je gemotiveerd om je taken te doen op school?” vraag ik als coach van deze jongen.

Nee, dat is wel duidelijk te zien aan zijn lichaamstaal. Zijn schouders gaan hangen en zijn ogen zijn waterig als hij mij vertelt dat hij elke dag met tegenzin naar school fietst. Het zien van zijn vrienden, dat is wel leuk op school. Maar al die werkjes en taken die hij elke dag moet doen, daar ziet hij het nut niet van in.

Ik probeer me te verplaatsen in zijn situatie en voel zijn onbevredigend gevoel dat hij heeft tijdens het maken van zijn taken en opdrachten.

In groep 6 zit Timo nu. Hij laat sinds groep 4 weinig motivatie zien voor het werken aan zijn taken in de klas. De juf van groep 4 heeft dit motivatieprobleem met zijn ouders op het oudergesprek besproken. Sindsdien mopperen zijn ouders steeds vaker over zijn inzet. Ze geven aan dat hij het veel beter kan, maar niet laat zien.

In groep 5 moet hij thuis toetsen gaan voorbereiden, maar hier zag hij het nut helemaal niet van in. Het werd steeds vaker een strijd thuis om zijn toetsen te leren en huiswerk te maken. Ook de leerkracht van groep 5 maakte zich zorgen om deze leerlingen en meldde deze jongen aan in het zorgteam van de school. Hij krijgt individuele begeleiding op school, extra instructie en nabespreking van zijn toetsen en taken.

Inmiddels dus in groep 6 en de strijd met de leerkrachten en ouders is er niet beter op geworden.

Timo is nu een paar keer bij me in de praktijk geweest. We hebben al gewerkt rondom zijn zelfbeeld en hierbij zijn kwaliteiten in beeld gebracht. Zo gaf hij zelf aan creatief en slim te zijn. Zijn valkuilen kent hij ook goed, dit is hem namelijk vaak gezegd: lui en ongemotiveerd.

Timo is inderdaad een pientere jongen die vele ideetjes in zijn hoofd heeft. Hij is heel creatief en kan heel goed oplossingen bedenken. Deze vaardigheden gaan we gebruiken en leren inzetten.

Vandaag gaan we samen op zoek naar een haalbaal doel voor Timo, zodat hij gerichter leert werken aan een bepaalde taak.
“Wat wil je bereiken Timo?” vraag ik hem. “Wat wil jij later worden?”
Dan zie ik hem opveren… “Piloot” zegt hij. “Van zo’n groot passagiersvliegtuig!’

Wow… dat is een mooi doel om aan te gaan werken!
Ik schrijf zijn einddoel in het midden van het papier dat we voor ons hebben liggen. Dan teken ik er wat wolkjes bij, deze gaan we vullen met tussen doelen. Deze zijn nodig om het grote doel te bereiken.  We maken de doelen kleiner met de volgende vragen:

  • Welke opleiding moet je volgen om piloot te worden?
  • Wat voor niveau op de Middelbare school heb je nodig?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk?

Zo komen we op het doel van dit schooljaar uit: ‘naar groep 7 overgaan’.
We maken het doel nog kleiner: ‘voldoende halen voor de komende toets’

Nu Timo gemotiveerd is om naar het grote doel te gaan werken, daag ik hem uit voor het stellen van een concreet doel voor de komende toets. Ik leg hem uit dat we dit doel SMART gaan opstellen. Samen brainstormen we hierover door. En Timo komt met zijn eigen opgestelde doel: “Ik haal donderdag voor mijn toets van Aardrijkskunde een 8!”

Ik zie Timo vol zelfvertrouwen vertrekken. Volgende week gaan we reflecteren op zijn gestelde doel en stellen een nieuw doel op.

Doelen stellen geeft overzicht, motiveert en verbeterd de inzet!

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down