Kwaliteiten kennen en kunnen herkennen
30 april 2021 

Kwaliteiten kennen en kunnen herkennen

Kwaliteiten

Op welke momenten zet jij als kindercoach kwaliteiten centraal in de coaching van kinderen en jongeren?

Intakegesprek

Het is maandagmiddag en Sophie, 8 jaar komt vandaag voor de eerste keer bij je in de praktijk. Je hebt vorige week een intakegesprek met moeder gehad. Na dit gesprek heb je je voorbereid op Sophie haar eerste kindercoachsessie. Het blijft altijd spannend, zo’n eerste sessie met een nieuwe cliënt.

Volgens haar moeder heeft Sophie weinig zelfvertrouwen en hierdoor blokkeert ze in het uitvoeren van de taken die van haar worden gevraagd. Sophie is (volgens moeder) leergierig en nieuwsgierig.

Coachsessie

Het is drie uur en de bel van je praktijkruimte gaat. Je opent de deur en daar staat moeder, achter haar weggedoken staat Sophie. Ze kijkt je schichtig aan, haar tranen vullen haar ogen………

Je ziet twee blauwe kijkers je voorzichtig aankijken. Je nodigt moeder en Sophie uit om naar binnen te komen. Moeder trekt de jas van haar dochter voorzichtig uit en hangt deze aan de kapstok. Je geeft aan dat je het wel spannend vindt nu ze voor de eerste keer hier bij je komt. Maar dat je ook heel erg nieuwsgierig bent om haar te leren kennen…

Tja, waar moet je dan beginnen… Hoe leg je het eerste contact met je nieuwe cliënt, met Sophie? Het eerste wat je te bieden hebt zijn je eigen kwaliteiten. En natuurlijk wil je aansluiten bij de kwaliteiten van je cliënt, want zo maak je je eerste verbinding. Uitgaan van de kwaliteiten is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen en natuurlijk ook voor het versterken het zelfvertrouwen.

Kwaliteiten

Maar wat zijn dat nou eigenlijk…kwaliteiten?
Een kwaliteit is een aangeboren eigenschap die je verder kunt ontwikkelen. Het zijn de unieke en persoonlijke eigenschappen die bij mensen horen. Kwaliteiten zijn de eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, het zijn persoonskenmerken, die in aanleg aanwezig zijn en je al vanaf je geboorte hebt. Ze staan los van wat je hebt aangeleerd. Ook jonge kinderen bezitten een boel kwaliteiten.
Maar hoe en wanneer zet je de kwaliteiten van jezelf en de kinderen binnen de coachsessies in?

Bij het binnenkomen in de hal van je praktijk ben je direct aansluiting aan het zoeken met je cliënt. Je zet je eigen kwaliteiten (sociaal) hierbij direct in. De eerste indruk is belangrijk, het maakt de verbinding. Bij het intakegesprek ben je al een paar van de kwaliteiten van je cliënt te weten gekomen. Je hebt tijdens dit gesprek doorgevraagd op de positieve kenmerken van het kind/jongere. Hierbij heb je ook al enkele kwaliteiten van de ouders kunnen signaleren.

Kwaliteiten herken je aan bepaald gedrag wat de ander laat zien. Maar niet alle kwaliteiten zijn zichtbaar en komen direct in beeld. Door interesse te tonen in de ander leer je de ander beter kennen. Doorvragen naar interesses, leefwereld, sociale omgeving, gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg geven een steeds beter beeld van je cliënt. Je leert zo de kwaliteiten van je cliënt lezen.

Er zijn enorm veel kwaliteiten te signaleren en te benoemen. Om een overzicht te krijgen in deze enorme berg van woorden zetten we een aantal kwaliteiten op een rijtje. Deze kwaliteiten kunnen een leidraad zijn voor je coachsessies.

13 kwaliteiten op een rijtje:

Sociaal
Gevoelig
Rustig
Avontuurlijk
Creatief
Behulpzaam
Sportief
Zelfvertrouwen
Vrolijk
Slim
Positief
Organiseren
Luisteren

Gesprek

Sophie kijkt rond in je kamer en kiest een plekje om te gaan zitten. Haar leergierigheid en nieuwsgierigheid gebruik je direct om verder met haar in contact te gaan. Je vertelt wat meer over jezelf, over de ruimte en over je werk. Stel jezelf positief op, zodat je eigen kwaliteiten steeds meer zichtbaar worden. Stel persoonlijke vragen en probeer aan te sluiten bij de belevingswereld van Sophie.

Ze houdt niet zo van praten, liever gaat ze iets doen. Je merkt dat ze onrustig wordt tijdens het gesprek. Dus schakel je door naar een andere werkvorm. Je neemt de doos stiften erbij en laat Sophie een tekening maken over de dingen die bij haar horen. Sophie gaat enthousiast aan de slag en intussen gaan jullie samen verder op zoek naar Sophie haar krachtpunten. Zo wissel je gedurende sessie vlot van de ene werkvorm in de andere, je neemt bijvoorbeeld de legopoppetjes erbij. Spelmateriaal is goed inzetbaar bij het in beeld brengen van de kwaliteiten.

Sophie leert haar eigen kwaliteiten steeds beter kennen en kan ze ook benoemen. Gedurende de volgende sessie speel je hier terug op in. Je gaat uit van de kwaliteiten om zo haar valkuilen aan te pakken. Sophie blokkeert als ze lastige nieuwe opdrachten krijgt. Ze denkt dat ze het niet kan, ze is bang om fouten te maken, ze heeft faalangst. Dit is voor haar een valkuil, een belemmering. Hiermee gaan jullie aan de slag! Ze heeft in jullie coachgesprekken ontdekt dat ze leergierig, nieuwsgierig, slim en precies is. Deze kwaliteiten kan ze heel goed gaan inzetten om haar faalangst aan te gaan pakken. Door haar steeds te laten teruggrijpen naar haar eigen mogelijkheden en kwaliteiten leert ze lastige situaties aan te pakken!

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down