Interview met Marleen

Maaike Verschuren van  Semmie interviewt Marleen

 

‘Positief oplossingsgericht werken met kinderen, dat is de kern van de KidsKootsKist’

Marleen de Rechter liep al jaren rond met het idee om met haar ervaring als kindercoach andere kindercoaches op pad te helpen. In coronatijd vorig jaar, toen de wereld even stilviel, wist ze er eindelijk tijd voor te maken. Haar zoon Toon, net afgestudeerd in marketing, hielp haar met de commerciële kant. En nu is het resultaat daar: de KidsKootsKist. Een methode voor kindercoaches om spelenderwijs aan de slag te gaan met de hulpvraag van kinderen. 

Tussen onderwijs en zorg

De ervaringen die Marleen in de KidsKootsKist heeft verwerkt, heeft ze op verschillende plekken opgedaan. “Ik ben begonnen als leerkracht. In die tijd had ik veel interesse in kinderen die problemen hadden en extra hulp konden gebruiken.” Ze besloot zich hier verder in te verdiepen. “Ik volgde heel veel cursussen en opleidingen. Deze kennis gebruikte ik om de coördinatie van zorg op scholen op te zetten.”

Marleen merkte dat reguliere basisscholen niet aan alle kinderen voldoende ondersteuning konden bieden en dat die kinderen vaak in het zorgcircuit terechtkwamen. “Ik merkte dat er behoefte was aan een tussenweg. Een kindercoach.” Ze richtte haar eigen praktijk KidsKoots Marleen op om zelf deze ondersteuning aan kinderen te kunnen bieden. “Nu is de kindercoach veel bekender, maar in die tijd was het nog een vrij nieuw fenomeen.”

Methode

De afgelopen 12 jaar hielp ze als kindercoach honderden kinderen en jongeren weer op weg. In de loop der tijd heeft ze zich een methode eigen gemaakt, die ontstaan is uit haar ervaringen en alle kennis die ze op heeft gedaan tijdens opleidingen en trainingen.

Ze vertelt dat het in het begin als kindercoach best lastig is om een goede structuur aan te brengen. “Je schaft allerlei materialen aan, een hele kast vol. Toch merk je dat je veel materialen maar voor één doel kunt gebruiken en dat je in het begin niet zo goed weet hoe je de coaching gestructureerd aanpakt.”

“Daarom heb ik in de loop van de tijd mijn eigen methode ontwikkeld, waarbij ik met kinderen aan de slag ga met 7 thema’s: Zelfbeeld, Omgeving, Gebeurtenissen, Gedachten, Gevoelens, Gedrag en Gevolg.” In de KidsKootsKist zie je de 7 thema’s terug op de 7 spelborden en op de vragenkaartjes die bij elk thema horen.

KidsKootsKistJe kunt de thema’s en vragenkaartjes op verschillende manieren gebruiken, afhankelijk van de leeftijd, het ontwikkelingsniveau en de hulpvraag van het kind. Zo kun je de spelborden met jongere kinderen gebruiken als bordspel met pionnen en een dobbelsteen, terwijl je met een adolescent aan enkel de spelborden en de kaartjes voldoende hebt.

Geef er je eigen draai aan!

 Marleen heeft er bewust voor gekozen de handleiding kort en krachtig te houden. “Ik ga uit van de professionaliteit en creativiteit van mijn collega-kindercoaches. Het spel is bedoeld om structuur aan te brengen in de sessies. Je kunt bijvoorbeeld elke week een thema behandelen met een kind, om zo 7 weken aan de slag te gaan met een hulpvraag. Maar, afhankelijk van de situatie, kun je ook verschillende thema’s weglaten, of een andere volgorde kiezen. Ook kun je de materialen in de KidsKootsKist combineren met eigen creatieve werkvormen. Het is echt bedoeld om grip te geven op de coaching en er verder je eigen draai aan te geven!”

In de praktijk

 Marleen heeft de KidsKootsKist natuurlijk uitgebreid getest in haar eigen praktijk. Zo is er een jongen (8 jaar) met opstandig gedrag in de klas. “Als hij van de juf aan het werk moest, werd hij boos. In de coaching ben ik begonnen met het thema Zelfbeeld. Door het spel te spelen en de vragen te bespreken kwamen we er al snel achter dat hij niet durfde te beginnen aan zijn werk, omdat hij het zo moeilijk vond en bang was om fouten te maken. Door de structuur van de KidsKootsKist kom je daar sneller achter dan als je een willekeurig spel uit de kast pakt.”

Een andere cliënt van Marleen is een meisje van 16 met een verstandelijke beperking en autisme. “Vanwege de ontwikkelingsleeftijd en haar autisme is voorspelbaarheid heel belangrijk voor dit meisje. Twee keer in de week werk ik met haar en we gebruiken altijd de KidsKootsKist. Als er iets is wat ze zelf graag wil bespreken, weet ze inmiddels vaak zelf al bij welk thema het past en waar we dus mee aan de slag gaan.”

Maar ook bij jongvolwassenen met een gemiddelde tot hoge intelligentie zet Marleen de KidsKootsKist in. “Ik begeleid bijvoorbeeld een jongen die gestopt is met zijn studie en niet weet waar hij heen moet. Ook voor zulke jongeren is de kist handig. Je kunt dan het hele proces inzichtelijk maken met de 7 thema’s, zodat ze inzicht krijgen in wat we precies gaan doen. De pionnen en de dobbelsteen laten we dan achterwege.”

Vragen van beginnend coaches

 Hoewel de KidsKootsKist natuurlijk ook geschikt is voor ervaren coaches die het prettig vinden een andere manier van werken uit te proberen, is de KidsKootsKist vooral heel geschikt voor kindercoaches met nog wat minder ervaring. “Ik krijg al jaren veel vragen van beginnend kindercoaches. Ze worstelen vooral met het aanbrengen van structuur om met kinderen positief oplossingsgericht te gaan werken. Dat is wat ze in handen krijgen met de KidsKootsKist.”

Marleen geeft ook inhoudelijke begeleiding aan beginnend en ervaren kindercoaches. Als aanvulling hierop helpt Toon (haar zoon) met de vindbaarheid en marketing coaching voor deze coaches. Meer informatie.